maanantai 17. marraskuuta 2008

Safari

Tässä nyt taas pitkästä aikaa vähän siittä mitä olen viime aikoina hommailu:

4.-14. Marraskuuta olin Rotary safarilla etelässä. Kuvia sieltä ei vielä ole, kaikki on yhen rotarytyypin konneela johon me aina sillointällöin tyhjentelimmä muistikortteja. Kuvie laitan sitte ku ne saan :)

Päivä 1.

Bussi starttasi itä-Perthin juna-asemalta 7.30 aamula kohti Busseltonia, meän ekaa yöpymispaikkaa. Matkalla pysähyttiin Bunburyssa lounaalla ja käytiin samalla semmosessa delfiinikeskuksessa kattomassa pikku leffa delfiineistä. Sieltä matka jatku kohti Busseltonia, jossa ennen yöpymispaikkaa käyttiin kävelemässä semmonen melkein 2km pitkä laituri päästä päähän. Illan pääle sitte päästiin sinne leirikeskukseen, jossa kävästiin meressä pulahtamassa, tuli sielä pari delfiiniäki nähtyä uiskentelemassa. Pari tuntia siinä leirinuotiolla istuskelttiin ja soitelttiin kitaraa ennen nukkuhmaanlaittoa.

Päivä 2.

Aamupalan jälkkeen lähettiin käyhmään läheisessä kylässä, Margaret Riverissä vähän shoppailemassa. Pikkushoppailun jälkkeen menttiin semmosseen kotkapaikkaan, jossa pienen lentoesityksen jälkkeen saima pittää kotkaa käessä. Sen päivän ohjelma oliki siinä, vapaa-aikaa leirintäkeskuksella oli lähemmäs puoli päivää, sielä palloa potkittiin, uittiin ja muuten vain kuluteltiin aikaa. Pimeän tullessa nähtiin muutama opossumi ja jokunen pöllö.

Päivä 3.

Jälleen kerran, aamupalan jälkkeen lähettiin liikenteeseen. Tällä kertaa suuntana oli luolastot Lake Cavessa. Sinne päästyä veettin kypärät päähän ja laskeuduttiin alas luoliin. Ensin tehtiin semmonen turistikierros, perusreittejä menttiin. Jälkeenpäin mentiin semmoselle "seikkailukierrokselle", jossa laskeuduttiin semmosta tosi ahasta ja kolkkoa luolastoa pitkin 42metriä maanpinnan alapuolele. Sieltä sitte hengailttiin jokunen minuutti semmosessa pikku "huohneessa", jonka jälkkeen lähettiin kiipeähmään ylöspäin. Luolien jälkkeen hypättiin taas bussiin ja tällä kertaa suuntana oli majakka aivan Australian lounaispäädyssä. Kiivettiin se majakka ja tutustuttiin vähän työhön sielä. Tutustumiskierroksen ja matkamuistojen ostamisen jälkkeen otettiin suunta takasin Busseltoniin, jossa kuitenkin vietettiin vain jokunen hasssu tunti ennen Kiinalaiseen ravintolaan lähtöä.

Päivä 4.

Aamulla pakattiin tavarat, siivottiin huoneet ja otettiin suunta kohti Pembertonia, jossa majailtiin pari seuraavaa yötä. Paikka oli aivan erilainen Busseltoniin verrattuna, aktiviteettiä oli jos minkälaista, kertaakaan ei tullu mietittyä mihin sitä aikaa sais tuhlattua. Oli tenniskenttää, pöytäkiekkoa, pingistä yms. Ruoan jälkeen suunnattiin Gloucester Lookout puulle, jossa tervetuloa oli toivottamassa jokusen kymmentä papukaijaa. Niitä aikamme ruokittua ja siliteltyä mentiin sitte itte GL puulle. Se on about 60metriä korkea puu, johon on lyöty semmosia tankoja pystöön että sen voi kiivetä, aivan huipulle asti. Kiipeämisen jälkeen taas suunnattiin kämpille.

Päivä 5.

Herätys aikasin aamulla, jonka jälkkeen suunnattiin pusikkoon tekehmään aamupalaa, pekonia, paahtoleipää ja kananmunnaa. Aamupalan jälkkeen lähettiin läheiselle järvele kanooteila seikkailehmaan. Kanooteila töytäilyn jälkkeen tehtiin semmonen 9km pyöräilyretki järven ympäri. Takasi kämpilä päästyä alettiin kokkailehmaan pitsoja, jokka sitte paistettiin myöhemmin illala.

Päivä 6.

Aamula taas jatkettiin matkaa kohti Denmarkia. Pienen linkkarimatkan jälkkeen pysähyttiin Walpolessa, jossa tehtiin "Treetop walk". Se on semmonen pieni luonnonpuisto, jossa on puitten latvojen tasole tehty semmonen kävelyreitti. Parhaimmillaan siis kävellään about 40m maanpinnan yläpuolela semmosessa huterassa sillan tyyppisessä jutussa. Illan pääle leiriydyttiin semmoselle leirintäalueelle, jossa päätettiin nukkua taivas alla, ilman telttoja. Yö meni aivan hyvin, pikkuvesisaetta pukkasi ja vähän kastu paikat, mutta hauskaa oli.

Päivä 7.

Aamula lähettiin semmoselle pikkukiertuheele lautala, oppaana oli joku jätkä jonka suku oli asunu sillä seudula monta sattaa vuotta. Aika mielenkiintonen hemmo oli, ei semmonen normaali, tylsä matkaopas :) Päivän mittaan pakattiin tavarat ja otettiin suunta kohti Albanya. Albanyssa yövyttiin semmosella rotarykämpälä. Illala pistettiin leirinuotiot pystöön ja sielä taas istuskelttiin ja poristiin.

Päivä. 8

Aamupalan jälkkeen hypättiin taas bussiin ja ajettiin läheiselle "valas-asemalle". About 25 vuotta sitte sielä vielä aktiivisesti pyydystettiin valaita ja myytin rasva yms. eteenpäin. Pienen opaskiertueen jälkeen meilä oli vähän vapaa-aikaa kierrellä ympäriinsä ja katella paikkoja. Käytiin semmosessa pikku "leffateatterissa", joka siis aikanaan oli ollu tankki jossa valaan rasva säilöttiin. Sielä oli myös semmonen laiva, jota aikanaan oli käytetty valaitten pyydystämisessä. Oli muutama suomalainenki äijä ollu sielä miehistössä :)

Valas-asemalta suunnaattin kohti "Natural bridgeä", joka siis on semmonen luonnonsilta. Sieltä sitten jatkettiin matkaa kohti Albanyn keskustaa, jossa oli vähään vapaa-aikaa shoppailuun. Shoppailun jälkeen ajettin läheisen kukkulan huipulle ihastelemaan maisemia.

Päivä 9.

Aamulla pakattiin tavarat ja lähettin ajelemaan kohti "Wave rockia", aallon muotosta kalliota. Ajomatka sinne oli vähän pitempi ku mihin oltiin totuttu, about 4-5tuntia. Sinne päästyä pistettiin leiri pystöön Wave Rock-leirintäalueelle. Ku kaikki oltiin saatu valmiiksi, lähettiin kiipeilemään sitä kalliota ja kattelemaan maisemia. Taas jälleen kerran illalla pistettiin leirinuotio pystöön.

Päivä 10.

Toiseksi viiminen päivä reissussa, vähän alko haikkisfiilistä olemaan jo porukassa. Aamulla ajettiin Dryandraan, jossa viivyittäisiin viiminen yö. Illalla pimeän tultua lähettiin oppaan johdolla semmoselle pikku kävelyretkele semmoseen puistoon, Barna Miaan, johon oli tuotu kaikkia tosi harvinaisia eläimiä. Nähtiin mm. Bilby, Woylie ja Mala. Semmosia pikkusia rotan näkösiä otuksia :)

Päivä 11.

Viiminen päivä, periaatteessa vain pakattiin tavarat ja ajettiin Quindarringiin, jossa tiputtiin yli puolet porukasta pois, ko ne jäi semmoselle rotary viikonloppuleirile. Siinä sitte hyvästelttiin porukka ja ajelttiin takasi Perthiin. Loppuporukan hyvästeltyä ajettiin kotia, väsyneenä ko mahoton.

Oli aivan mahtava reissu, vaikka aika meni vähän turhan nopeasti, olis voinu vielä sen viikon ainaki olla reissussa :) Toukokuussa seuraava safari, jännittää jo valmiiksi :P

Näin yleisesti, hyvin on menny, koulu on jo loppunu, kesälomaa vietelly. Adelaideen reissua ollaan järjestelty jo pitemään aikaa, kävästä Hannahia kattomassa :) Jääkiekko on loppunu kans, pittää keksiä jotaki millä piettäis kuntoa yllä :)